Každý řidič mi dá jistě za pravdu, když řeknu, že o vůz by se měl jeho uživatel správně starat, ať už jde o správnou údržbu, výměnu potřebných kapalin, či právě přezouvání pneumatik.

Proto se v dnešním článku koukneme nejen na to, jak si můžeme přezout pneu sami, ale také kdo to může udělat za nás, kdy přezout na zimní, kdy na letní a také kolik za to zaplatíme.

Nezávisle na tom, jestli přezouváte doma nebo v servise, zkontrolujte si u starších pneumatik, jestli splňují požadavky na výšku vzorku. Pokud ne, je potřeba pořídit pneumatiky nové.

Jak přezout auto doma

K tomu, abychom přezuli auto doma, nám stačí pouze dvě sady pneumatik na discích a ušetříme tím čas i peníze.

Musíme ale počítat s tím, že přezouvání je práce pro školeného mechanika, se speciálním vybavením, proto to může být trochu náročnější.

Před tím, než auto zvedneme, je nutné si jej připravit pro bezpečnou manipulaci.

Připravit si auto bychom měli takto:

  • Šrouby povolit ještě před tím, než bude auto ve vzduchu
  • Aby si mechanika auta při zvedání nedělala co chce, zařadíme rychlost a zatáhneme ruční brzdu
  • Jakmile se rozhodneme auto zvednout, použijeme k tomu místa na autě určená výrobcem, abychom si auto nijak nepoškodili
  • Z obou stran auto zaklínujeme, abychom předešli zranění či poničení
  • Jakmile máme auto zvednuté, je dobré pod něj ještě postavit třeba špalek

Když odmontujeme kolo, je dobré očistit dosedací plochy náboje drátěným kartáčem a promazat vazelínou, jelikož tím očistíme rez a jiné nečistoty, které by kolu škodily při budoucím užívání.

Samotné přezouvání kola je velmi náročná práce, jelikož okraje pláště pneumatiky pevně drží na ráfku. Pokud však chceme tuto práci podstoupit, je nutné se přesvědčit, zda se nejedná o tzv. směrové pneumatiky. Tyto pnenumatiky na sobě mají šipky s nápisem “rotation“, které určují, v jakém směru otáčení se pneumatiky obouvají.

Jestliže tyto pneumatiky nasadíme opačným směrem, je to velmi nebezpečné, jelikož na mokré vozovce se nám může stát tzv. aquaplaning.

Pokud neměníme samotné pneu ale celá kola, stačí už je jen nasadit na auto, a utáhnout šrouby pomocí křížového klíče. Poté spustíme auto na zem a dotáhneme kola momentovým klíčem na hodnotu, která je stanovená výrobcem auta.

Přezutí v servisu

Jestliže si na přezutí sami nevěříme, je potřeba návštěva servisu, což nás ale může stát nemalou částku.

Cena za přezutí auta se pohybuje většinou v rozmezí od 600 do 2000 Kč. V autorizovaných servisech může být cenník i vyšší.

Tyto ceny se liší podle velikosti kol, nebo také regionálně.

Orientační cenník přezouvání pneumatik

ÚkonPřibližná cena
Kompletní přezutí osobního automobilu s vyvážením600 – 2000 Kč
Kompletní přezutí SUV, či auta s většími koly s vyvážením1200 – 2000 Kč
Kompletní přezutí Runflat pneumatik s vyvážením1400 – 2500 Kč
Samotné vyvážení pneumatik400 – 2500 Kč
Demontáž/montáž kola80 – 150 Kč
Likvidace pneumatiky30 – 80 Kč

Kdy přezout na zimní

Pro české řidiče je dobrá zpráva, že naše legislativa je poměrně vstřícná ohledně zimního pneu.

Zákony nestanovují bezvýhradnou povinnost zimních pneumatik, nicméně tato povinnost je podmíněná.

Zimní pneu musíme mít v případě, že je na komunikaci souvislá vrstva sněhu, námraza či led, anebo pokud lze předpokládat, že takové podmínky mohou přijít.

Čili není povinnost mít nazuté zimní pneumatiky v období, kdy není sníh ani náledí, nicméně pokud tyto podmínky nastanou a řidič nemá nazutou zimní soupravu, může od policie obdržet pokutu 2000Kč.

Termín, ve kterém bychom však měli očekávat tyto zimní podmínky, a proto bychom i měli mít zimní pneu, je stanoven Zákonem o provozu na pozemních komunikacích takto:

§ 40a Provoz vozidel v zimním období

(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud

a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo

b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,…

(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku užitou v případě nouzového dojetí.

Druhý odstavec tohoto paragrafu dává řidičům možnost, jezdit na letním pneu v nouzovém případě, kdy jsme přezout třeba nestihli, nebo nám v tom něco důležitého zabránilo a potřebujeme se ze závažných důvodů dostat z bodu A do bodu B, v zimních podmínkách.

Kdy přezout na letní

Tento termín se odvíjí od zákona o provozu na pozemních komunikacích, a definuje jej na 1. dubna.

Čili od tohoto data se nemusíme bát potíží se zákonem, ohledně zimních pneumatik.

Stejně jako u zimního termínu si však lze tento čas zkrátit, neboť kromě zákona záleží také na počasí. Pokud venku panují příznivé podmínky a teplota se pohybuje minimálně okolo 7 stupňů Celsia, lze na letní pneu přezout dříve.

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře