Klasickou suchou spojku známe všichni, avšak už málo kdo ví, co je mokrá spojka a nebo jaký je mezi nimi rozdíl. V tomto článku si to objasníme.
Suchá spojka
Suchá spojka je méně složitá v konstrukci. Přenos výkonu je dosažen stlačením dvou třecích desek, ty se spojují a čímž umožňují pohyb spojky. Tahle konstrukce nezahrnuje žádné chlazení ani mazaní kapalinou. Musí se tedy spoléhat na vlastní tepelnou odolnost.
Nejčastěji jsou využívané v automobilech s manuálními převodovkami. Jsou tedy obvyklé pro běžný provoz. Taktéž jsou využívané ve vozidlech s nižším výkonem, kde není vyžadována vysoká přenosová kapacita.
Největší výhodou suché spojky je její údržba. Jsou levnější na výrobu a tak náklady na servis jsou nižší.
Právě nevýhodou je absence chlazení a mazání kapalinou – olejem. Jsou náchylnější k opotřebení a přehřátí při náročném provozu, při častém startování a zastavování vozidla.
Mokrá spojka
Mokrá spojka je umístěna v kapalině, nejčastěji tedy v oleji. Tato kapalina hraje hlavní roli v chlazení a mazání spojky během provozu. Základní princip spočívá v tom, že při stlačení spojky dojde k přenosu výkonu na převodovku. Vzhledem k tomu, že zde máme olej, tak ten umožňuje chlazení třecích desek a zajišťuje, že nedochází k přehřátí. Obecně se říká, že mokrá spojka je ve výsledku výkonnější.
Tento druh spojky nalezneme převážně v motocyklech, v některých sportovních automobilech s manuální převodovkou a výkonných vozidlech, včetně některých typů s automatickou převodovkou. V tomto směru je důležité přenášet vysoký výkon a jelikož je zde rychlé chlazení a mazání, tak spojka se zachovává v dobrém stavu.
Její výhodou je že má delší životnost a prokazuje výrazně menší opotřebení, než tomu je u suché spojky. Hlavně při náročném provozu a zátěži. Během provozu jsou schopny udržet stabilní teplotu.
Nevýhodou je nutnost pravidelné údržby. Zároveň jsou náročnější na montáž a servis ve srovnáni se suchou spojkou.
Závěr
Závěrem výběr spojky je zcela individuální dle konkrétních požadavků vozidla a způsobu použití. Rozdíl mezi těmito spojkami může mít významný dopad na životnost a výkon vozidla. Mokré spojky se tedy hodí pro výkonná vozidla a náročné podmínky, zatímco suchá spojka do běžných osobních automobilů s nižším výkonem.