Hlavní důvody
- Neodůvodněné zatěžování přírody extrémním hlukem, zvlášť v případě neoprávněných zásahů do technického stavu vozidla
- Narušování přírodního prostředí mimořádně rušivou formou lidské přítomnosti, zejména při jízdách mokřady, potoky, přirozenými loukami, podrostem apod. (citlivá vegetace, úkryty, hnízdiště)
- Poškozování práv vlastníků a oprávněných uživatelů nemovitostí
- Obtěžování a ohrožování návštěvníků přírody
- Mentalita bezohledného prosazování vlastního zájmu na úkor zákona a společenských norem
Legálně
Škodlivost pohybu motorových vozidel ve volné přírodě spočívá v zavlékání nežádoucích, rušivých a škodlivých projevů motorismu ze sídel a komunikační sítě na území, která plní jiné, důležité úlohy a zasluhují proto zvláštní ochrany.
V mnoha případech je pohyb vozidel v krajině nezbytný (přístup k nemovitostem, zemědělství, lesnictví, údržba rozvodných sítí apod.), jindy sporný. Je-li však v souladu se zákonem, nejedná se o ilegální terénní motorismus. Škody z pohybu zemědělské nebo lesnické techniky v terénu jsou nežádoucí, jsou ale důsledkem primárně hospodářské činnosti.
Nelegálně
Mnoho motorových vozidel se však pohybuje v terénu bez přijatelného zdůvodnění. Rybáři, houbaři a další návštěvníci přírody běžně vjíždějí tam, kam nesmějí. Takové jednání je v rozporu se zákonem a spadá do kategorie ilegálního terénního motorismu.
Nepovolená sportovní jízda na motocyklech, čtyřkolkách, příp. i terénních automobilech nebo na sněžných skútrech je extrémním projevem ilegálního terénního motorismu. Sportovní jízda neplní přepravní funkci, koná se pro samotný zážitek z jízdy. Toho je obvykle dosahováno agresivním jízdním stylem a mimořádnou, často záměrně zvyšovanou hlučností. Tyto a další projevy zvětšují rozsah škod proti zákonu, přírodnímu prostředí i etice a překračují i vysokou míru tolerance, s níž česká společnost přijímá nejrůznější projevy nevhodného chování.
Nepovolená přítomnost motorového vozidla v přírodě je přestupkem, příp. trestným činem. Přímé dopady klidné jízdy osobním automobilem s viditelnou registrační značkou po lesní cestě jsou však nesrovnatelně menší než dopady divoké vyjížďky anonymních vyladěných motorek volným terénem. Neomlouváme žádný z přestupků, jen vysvětlujeme, proč právě (jen) sportovní off-road vzbuzuje takový odpor veřejnosti.
Sportovní off-road je individuální zábavou s výjimečnými nároky na prostředí, které má své vlastní potřeby a je užívano pro dlouhou řadu dalších aktivit. Z nich část se děje ve veřejném zájmu a je hájena zákonem. Zásahy do technického stavu vozidla a porušování pravidel provozu činí z off-roadu nežádoucí aktivitu nikoliv nepochopením společnosti, ale nepřijatelným chováním (části) jeho příznivců. Obtížné stíhání přestupků podporuje asociální projevy (části) příznivců off-roadu a přispívá k všeobecně kritizované neschopnosti respektovat, co se v Česku smí a nesmí.