Kdo jezdí 

Za občasné pachatele přestupků příp. trestných činů spojených s ilegálním off-roadem lze považovat tisíce občanů České republiky. V drtivé většině to jsou muži mezi 15 a 50 lety. Dříve se jednalo především o jezdce na krosových a enduro motocyklech. S boomem čtyřkolek narostla komunita o další jezdce, kteří by se pro náročnější motocykl zřejmě nerozhodli. Ilegální motoristé jsou řidič čtyřkolky, který si přes cizí louku krátí cestu ke své chatě, i motivovaný jezdec, který off-road (motokros, enduro, čtyřkolky) považuje za životní styl a kterého technické schopnosti, despekt k pravidlům a názor komunity (v různém poměru) vedou k závažným prohřeškům. Většina jezdců patrně vnímá stroj jako prostředek k výletům, jejichž cílem primárně není sportovní výkon nebo provokace. Předpokládáme, že tato skupina je dotčena paušálním odsudkem off-roadu, protože se podle vlastního názoru chová umírněně. 

Kde se jezdí 

Motoristé se přirozeně koncentrují v okolí velkých sídel. Avšak čilá skupinka motorkářů na vsi dokáže proměnit její okolí v jeden velký areál. Oblíbenými místy jsou členité, krajinářsky hodnotné oblasti a/nebo technicky atraktivní terény. Existují stovky intenzivně používaných ilegálních motokrosových drah, paralelní trasy podél silnic, často využívané enduro okruhy volným terénem atd. Vzhledem k dojezdu, pohyblivosti a počtu strojů lze potkat motorkáře a čtyřkolkáře prakticky kdekoliv. V chráněných oblastech je počet incidentů všeobecně menší, situace se ale lokálně velmi liší. 

Kdy se jezdí 

S rozšířením čtyřkolek a sněžných skútrů se stal off-road celoroční záležitostí. Motoristy láká zima (pohodlný pohyb po umrzlých lukách bez porostu), jarní oteplení, o slunečném letním víkendu je počet jezdců v terénu vyšší než v deštivý pracovní den, ačkoliv špatné počasí zase slouží na webech bohatě kometovaným bahenní jízdám. Řidiči vyrážejí spíše odpoledne a vpodvečer než časně zrána, častější jsou i noční vyjížďky. 

Komunita

Příznivci off-roadu, podobně jako silniční motorkáři nebo tuneři, vytvářejí rozsáhlé, dobře organizované komunity. Vedle Facebooku je nadále významným pojítkem nepřeberné množství off-road serverů s rozsáhlou informační bází a diskusí o plánovaných i realizovaných srazech a vyjížďkách, často i s adresnou fotodokumentací. 

Půjčovny

Půjčovny jsou často důležitým impulzem zájmcům o off-road. První kontakt s realitou může nováčka za řídítky ovlivnit:

Půjčovna ATV čtyřkolek Jablonec je tu pro všechny příznivce motosportu a adrenalinové zábavy. Nebudeme Vás ničím omezovat, nebudeme Vám cpát doprovod a říkat kam se čtyřkolkami můžete jezdit. To kam se čtyřkolkou pojedete je jenom na Vás. Nám jde pouze o bezproblémový a spolehlivý provoz…

www.ctyrkolky-jablonec.cz

Veřejné mínění 

Problém ilegálního motorismu dopadá v prvé řadě na vlastníky a uživatele nemovitostí, dále pak na tu část veřejnosti, která má k přírodě vypěstován citlivý vztah. Všeobecná motorizace společnosti ale otupuje vnímání nepatřičnosti. Jistě existuje velké množství pasivních příznivců off-roadu, zejména mezi muži, nebo těch, kteří problém nevnímají, protože se v přírodě nepohybují. Stále větší přítomnost off-roadu v terénu přesto vede ke zvyšujícímu se napětí. Většinou se jedná o slovní potyčky mezi řidiči a turisty, cyklisty, myslivci nebo majiteli nemovitostí, vyskytují se ale i případy násilí. 

Média

Média věnují pozornost především incidentům nebo restriktivním akcím. Chybí investigativní přístup, snaha o komplexní prezentaci tématu a jeho analýzu. 

Reklama

Klíčovou úlohu ve formování vzorů chování hraje PR a inzerce mnoha specializovaných off-road časopisů a serverů. Prodejce ani pronajímatel vozidel nemá povinnost informovat zákazníka o omezeních, která užívání stroje provázejí. Častá je naopak zavádějící reklama a tichý předpoklad ilegálního užívání. Chování pachatelů je formováno bez dohledatelné odpovědnosti subjektů, které off-road živí. 

Orgány ochrany přírody

Orgány ochrany přírody (správy NP, CHKO, lesní stráž) mají z technických a personálních důvodů omezené možnosti pachatele stíhat nebo ovlivňovat. 

Policie

Policie ČR v poslední době zvyšuje svou aktivitu vůči ilegálním motoristům a ve spolupráci s občany a dalšími orgány dosahuje občasných úspěchů při dopadení pachatelů. Výkony policie patrně odpovídají zaujetí konkrétních lidí v ní. Nelze mluvit o celoplošné, účinné a odstrašující restrikci, kterou však ani nelze pokládat za jedinou cestu k řešení problému. 

Justice

Obtížná identifikace a dopadení pachatele a převážně morální škody obvykle udržují poškozené osoby v pasivitě (ačkoliv tím mohou nechtě vyjádřit tichý souhlas s užíváním vlastních účelových komunikací). Není možné podat oznámení o spáchání přestupku na neznámého pachatele (pouze trestného činu), je obtížné prokázat konkrétní zavinění u neznámého řidiče, v rámci sousedských vztahů je obtížně vystoupit i proti pachatelům, kteří jsou v obci známi. Soudy tak dosud neměly mnoho příležitostí sjednotit judikaturu a napomoci k odstranění zbytečných dezinformací. 

Zákonodárce

Až dosud nebyla formulována ani zřetelná společenská objednávka, která by vzbudila politickou vůli řešit ilegální motorismus zpřesněním legislativních pravidel. Problém ilegálního motorismu je ovšem především otázkou slušnosti a odpovědnosti, kterou nelze legislativně dobře vyřešit. Přesto je zřetelný prostor k vyjasnění sporných výkladů, a to cestou vyhlášek nebo novelizací zákonů. Některé změny jsou ve fázi přípravy.

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře