Titul „nejrychlejší auto na celém světě“ je velice oblíbené téma mezi automobilovými nadšenci. Aut soutěžících o tento titul je však nesčetně mnoho a každá automobilová společnost by ráda toto označení pro nějaký svůj vůz získala. Konkurence je však vysoká a žebříčky rychlých aut se každým rokem mění.
Historie
Soutěžení v rychlosti automobilů je součástí dnešní, ale i minulé doby. Během let se mění technologie a proto se také mění auta. Je nutné dodat, že v následující tabulce nejde o běžná silniční vozidla, nýbrž o speciálně upravené vozy, v některých případech i vybavené raketovými pohony, proto je nepočítáme do žebříčků.
Automobil | Rok | Země | Rychlost |
Jentaud | 1898 | Francie | 63 km/h |
Gobron-Brillié | 1904 | Francie | 165 km/h |
Stanley Rocket | 1906 | USA | 205 km/h |
Sunbeam | 1927 | USA | 322 km/h |
BlueBird | 1935 | USA | cca 500 km/h |
BlueBird CN7 | 1964 | Austrálie | 645 km/h |
Spirit of America | 1964 | USA | 754 km/h |
Blue Flame | 1970 | USA | 1014 km/h |
Thrust2 | 1970 | USA | 1020 km/h |
Thrust SSC | 1997 | USA | Rychlost zvuku |
V tabulce zmíněný Thrust SSC, řízený Andrew Greenem, se dokonce zapsal 15. října 1997 do Guinessovy knihy rekordů s rychlostí zvuku, konkrétně s neuvěřitelnou rychlostí 1 227,985 km/h.
Nejrychlejší auto světa
Když tedy vynecháme výše zmíněná „raketová auta“, dostaneme se do žebříčků běžných rychlých aut. Až do roku 2020 drželo rekord Bugatti Chiron, které bylo do roku 2019 vybaveno omezovačem rychlosti na 261 mil za hodinu (420 km/h). Když poté v roce 2019 Michelin vyrobil pro Chiron speciální pneumatiky, které snesly i vyšší výkon bez poškození, omezovače už nebylo třeba. Toho roku Bugatti Chiron překonalo vlastní rekord a vytáhlo to na neuvěřitelných 490 km/h.
S tímto číslem bylo Bugatti spokojeno a odstoupilo s ním ze soutěže na výrobu nejrychlejších sériových vozidel se slovy, že několikrát dokázali, že staví nejrychlejší auta na světě, proto se v budoucnu zaměří na další oblasti.
Následně však, hned v roce 2020, malá značka SSC překonala tento rekord svým jediným modelem Tuara. Tento produkční vůz dosáhl neuvěřitelné rychlosti 532,93 km/h. V Guinessově knize rekordů je Tuara však zapsána s rychlostí 508,73 km/h, protože se jedná o průměr dvou jízd v opačném směru (v první jízdě šlo o 484,53 km/h, v druhé o již zmíněné 532,93 km/h).
SSC Tuara drží rychlostní rekord do dnešních dní.
Nejrychlejší sériově vyráběné auto
V této kategorii se budeme muset vrátit zpět k automobilce Bugatti, jelikož tento titul patří Bugatti Chiron Super Sport 300+. Tato silniční verze klasického Bugatti Chiron, která se také objevila ve čtvrté epizodě 24. řady seriálu Top Gear, je se svým časem 2,5 sekundy, nejrychlejším autem z nuly na sto. Cena Chironu Super Sport 300+ se pohybuje okolo 30 000 000 amerických dolarů.
Nejrychlejší elektrické auto na světě
Na závěr našeho článku si představíme nejrychlejší elektromobil dnešní doby a můžeme říct, že o světoznámou Teslu se nejedná.
Mezi sériově vyráběnými elektrickými vozy totiž vede chorvatský hypersport Rimac Nevera. Tento stroj pohání čtyři elektromotory s 1914 koňskými silami a na dvanáctikilometrovém okruhu německého testovacího areálu Papenburg dosáhl rychlosti 412 km/h, kdy z 0-100 to vytáhl za 1,85 sekundy.