Píchlá pneumatika je jedním z těch problémů, které mají tendenci se objevit v nejhorší možný okamžik. Jste na cestě do práce, odjíždíte na dovolenou nebo jste uprostřed dálnice, když najednou uslyšíte to strašné dunění, které rozhodně nevěstí nic dobrého.

U většiny aut je řešení jednoduché: vytáhnout rezervu, namontovat ji a pokračovat v jízdě. Ale tím to ještě nekončí. Mnoho moderních aut není vybaveno plnohodnotným rezervním kolem, ale menším „dočasným“ kolem, které zdaleka nemá stejné vlastnosti jako běžné kolo. Naopak je určeno pouze pro krátkodobé použití a česká legislativa s ním zachází odlišně než s běžnými pneumatikami. Pokud na rezervě jezdíte, musíte vědět, co můžete a co nemůžete dělat, jakou rychlostí smíte jet, co vám řekne policie, pokud vás zastaví, a jak bude reagovat vaše pojišťovna, pokud dojde k nehodě, když máte nasazené náhradní kolo.

Co říká zákon o jízdě na rezervních pneumatikách

V České republice platí obecné pravidlo, že pneumatiky na každé nápravě musí být stejné. To znamená, že obě kola vpředu musí být stejného typu a velikosti, totéž platí pro zadní nápravu. Tento požadavek má zřejmé důvody: auto se chová předvídatelně pouze tehdy, pokud pneumatiky na obou stranách nápravy nabízejí stejnou úroveň přilnavosti, výšky a valivého odporu. Pokud se jedna pneumatika výrazně liší, může auto při brzdění táhnout na jednu stranu nebo stabilizační systémy nemusí fungovat tak, jak mají.

Zákon však uznává, že k nouzovým situacím dochází. Defekt nebo prasklá pneumatika se nedají předvídat a není realistické očekávat, že každý řidič bude mít vždy po ruce plnohodnotnou náhradní pneumatiku. Z tohoto důvodu české předpisy umožňují dočasné použití jiného kola a pneumatiky. Náhradní kolo může mít jinou velikost, šířku nebo dokonce úplně jiný typ. V zimě například můžete legálně nasadit letní rezervu, pokud je to jediné, co máte v kufru. Tato výjimka je však striktně vázána na účel, kterým je dosažení místa, kde lze správnou pneumatiku opravit nebo vyměnit. Nejedná se o dlouhodobé řešení.

Omezení rychlosti a pravidla pro dálnice

Většina dočasných kol je opatřena výraznou výstražnou nálepkou nebo označením „MAX 80 km/h“. Toto omezení není libovolné. Kompaktní náhradní pneumatiky jsou užší a mají lehčí konstrukci. Nejsou konstruovány tak, aby odolávaly stejným zatížením a rychlostem jako standardní pneumatiky. Rychlejší jízda zvyšuje riziko přehřátí, oddělení běhounu nebo úplného selhání. Z tohoto důvodu byste při použití malé náhradní pneumatiky nikdy neměli překročit rychlost 80 km/h.

Zde však přichází nuance specifická pro Českou republiku: dálnice. Česká dálniční pravidla vyžadují, aby každé vozidlo bylo schopné udržet rychlost alespoň 80 km/h na rovném povrchu. To znamená, že na dálnici smíte jet s dočasnou rezervou pouze v případě, že vaše auto dokáže tuto rychlost bezpečně udržet. Pokud je auto těžce naložené nebo podmínky neumožňují dosáhnout rychlosti 80 km/h, měli byste sjet na nejbližší křižovatce a pokračovat po silnicích nižší kategorie. Zůstat na dálnici při rychlosti 60 nebo 70 km/h s dočasným náhradním kolem je nejen nebezpečné, ale také porušuje pravidla a může vést k pokutě od policie.

Sezónní otázky: zima versus léto

Legislativa týkající se zimních pneumatik v České republice často vyvolává otázky ohledně náhradních kol. Mezi 1. listopadem a 31. březnem musí řidiči používat zimní pneumatiky, pokud to podmínky vyžadují, tj. když je vozovka pokryta sněhem, ledem nebo námrazou nebo když lze takové podmínky rozumně očekávat. Co se tedy stane, pokud praskne zimní pneumatika a náhradní pneumatika je letní? Zákon opět poskytuje určitou volnost: náhradní pneumatiku lze namontovat, i když nesplňuje sezónní požadavky. Důvod je jednoduchý: bezpečnost. Pořád je lepší mít jednu letní pneumatiku než zůstat někde viset při kraji silnice. Klíčovým slovem je opět „dočasně“. Letní náhradní pneumatiku můžete použít v zimních podmínkách, ale pouze k tomu, abyste se dostali k pomoci, nikoli k tomu, abyste pokračovali v každodenní jízdě po několik dní.

Pojištění a odpovědnost v případě nehody

Mnoho řidičů se obává, že použití dočasného kola by mohlo způsobit problémy s pojištěním, pokud by došlo k nehodě. Naštěstí pojišťovny v České republice obecně zaujímají rozumný přístup. Pokud jedete s náhradním kolem do pneuservisu nebo servisu, vaše pojištění povinného ručení i havarijní pojištění zůstává v platnosti. I když náhradní kolo nějakým způsobem přispělo k nehodě, například tím, že mělo menší přilnavost než normální pneumatika, pojišťovna automaticky neodmítne vyplatit pojistné plnění. Jde ale vždy o okolnosti celého případu a samozřejmě i specifické pojistné podmínky, které daná pojišťovna má.

Situace se mění, pokud tuto výjimku zneužijete. Pokud budete s dočasným kolem jezdit několik dní nebo týdnů a pak dojde k nehodě, pojišťovna by mohla argumentovat, že jste neudržovali své vozidlo v provozuschopném stavu. V takovém případě by mohlo dojít ke snížení nebo dokonce zamítnutí náhrady škody. Čím déle odkládáte výměnu náhradního kola za správnou pneumatiku, tím slabší je vaše pozice, pokud se něco stane.

Policejní kontroly a realita na silnici

Pokud vás policie zastaví, když jedete s dočasným kolem, obvykle situaci pochopí. Pokud je kolo správně namontováno a je zřejmé, že jedete do servisu, aby vám ho opravili, pravděpodobně vám nebude udělena pokuta. Co by však mohlo vzbudit podezření, je jízda po dálnici s dočasným kolem po stovky kilometrů nebo přeprava zavazadel na dovolenou s dočasným kolem. V takových situacích může policista rozhodnout, že zneužíváte dočasnou výjimku, a udělit vám pokutu.

Praktické rady pro řidiče

Z praktického hlediska je hlavní rada jednoduchá: považujte rezervní kolo za záchrannou síť, nikoli za náhradu. Je tu proto, aby vás dostalo z potíží, ne aby nahradilo správnou pneumatiku. Pokud ho namontujete, naplánujte si trasu přímo do nejbližšího servisu a vyhněte se zbytečným objížďkám. Snižte rychlost nejen na zákonný maximální limit 80 km/h, ale pokud možno ještě níže, zejména za špatného počasí. Mějte na paměti, že brzdná dráha je delší a ovladatelnost je méně stabilní s menší pneumatikou.

Zákon dává řidičům flexibilitu a povoluje nesourodé pneumatiky, a dokonce i sezónní nesourodosti, ale vždy s tím, že situace bude co nejdříve napravena. Rychlost musí být omezena, použití dálnice má své podmínky a pojišťovny sice obvykle vyplácejí pojistné plnění, ale očekávají, že řidiči budou jednat zodpovědně. Stručně řečeno: pokud praskne pneumatika, nasaďte rezervu, jeďte přímo do servisu a nechte ji vyměnit. Cokoli jiného je zkratka, a zkratky v případě pneumatik nejsou nikdy dobrý nápad.

ZDROJ: https://www.garaz.cz/clanek/servis-legislativa-rezerva-nahradni-kolo-maximalni-rychlost-policie-pojistovna-21015239
ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Mike Bird: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/244553/

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře