Elektrické automobily můžeme dobíjet ve veřejných dobíjecích stanicích, které nalezneme u supermarketů, v garážích či u čerpacích stanic. Elektromobil můžeme dobíjet i ve firmě nebo doma.
V české republice je nyní přibližně 1364 dobíjecích stanic rozmístěných na 1200 lokalitách. To je přibližně 2643 bodů určených k dobíjení elektromobilům, nebo plug-in hybridů.
Existuje hned několik typů dobíjecích stanic.
Dobíjecí stanice DoS1
Jsou určeny pro nabíjení do 3,7 kVA / 16 A při zapojení L-N, případně do 11 kVA při třífázovém zapojení L-L-L-N. Pro provoz se nevyžaduje povolení ani ohlašení provozovateli distribuční soustavy. Dobíjení pomocí nabíječky do elektrické zásuvky na 22O V je základní způsob nabíjení elektrických automobilů. Nabíječka dobíjí pouze do 3,7 kW ze standartní jednofázové zásuvky na 16A. U některých veřejných dobíjecích stanic jsou stále klasické zásuvky.
Dobíjecí stanice DoS2
Jedná se o domácí wallboxy, které jsou schopné dobíjet od 3,7 kW do 22,0kW. Jsou umístěny v domácnosti a neslouží primárně k dobíjení elektrických vozidel a nejsou veřejně přístupná. Pro provozování této stanice už je zapotřebí podat žádost o připojení u PDS a zajistit komunikační rozhraní dle specifikace PDS pro sledování a / nebo řízení dobíjení. Oproti domácím nabíječkám nabíjí několikanásobně rychleji. Zapojení může být jednofázové na 220V nebo 400V na 32A. Ceny domácích wallboxů se pohybují od 15 do 60 tisíc korun. V případě starších domů je nutné počítat s dalšími náklady pro úpravu elektroinstalace.
Veřejné dobíjecí stanice do 22kW – AC- střídavý proud
Po České republice je spousta míst, kde nalezneme tento typ dobíjecích stanic, které provozují firmy jako je ČEZ, PRE či E.ON. Každý z majitelů má jiná pravidla. Někde je nabíjení zcela zdarma, jiná dobíjecí stanice vyžaduje předplacenou kartu nebo čip. Většina stanic je bez kabelů a proto je nutné mít vlastní.
Rychlo dobíjecí stanice do 43kW- AC- střídavý proud
Tyto rychlé stanice typu AC jsou poměrně novou záležitostí a jsou kompatibilní s minimem elektromobilů. O něco běžnější je typ DC. Kvůli vysokému proudu jsou AC stanice vybaveny kabelem s neodnímatelným konektorem Typu 2 / „Mennekes“.
Veřejné rychlodobíjecí stanice do 150 kW – DC – stejnosměrný proud¨
Tyto velmi rychlé dobíjecí stanice poskytují stejnosměrný proud, který dodává příkon až 150 kW. V České republice jsou standardem 50 kW rychlonabíjecí stanice, což je také maximální hodnota, kterou dokáže využít většina elektromobilů, podporujících rychlonabíjení. Na českém trhu se aktuálně prodávají pouze dva typy automobilů, které dokáží přijmout až 175 kW. Jde o Audi e-tron a Teslu Model 3.
Veřejné rychlodobíjecí stanice DC stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem s neodnímatelným konektorem CHAdeMO a devítípinový CCS (Combo).
Superchargery Tesla
Tyto stanice jsou převážně v USA, ale díky značce Tesla se začínají postupně rozšiřovat i u nás. V tuto chvíli nabízí nabíjení příkonem 150 kW, výjimečně (verze 3) i 250 kW.
Rychlonabíječky FastCharge (450 kW)
Rychlonabíječka Fast Charge byla představena automobilkami BMW a PORSCHE. Při testování s BMW i3 s baterií o kapacitě 57 kWh se podařilo ji dobít z 10 % na 80 % za 15 minut – to představuje 100 km dojezdu za pouhé tři minuty nabíjení.
Cena výstavby pomalé veřejné AC dobíjecí stanice se pohybuje v rozmezí od 150 tisíc korun do 300 tisíc korun. Cena rychlé veřejné DC stanice je až desetinásobně větší.
AC stanice
- přibližný výkon 22kW
- doba nabíjení na 80% kapacity baterie je 60-180 minut
- přibližná cena výstavby 150-300 tisíc korun
Rychlonabíjecí stanice DC
- přibližný výkon 43kW
- doba nabíjení na 80% kapacity baterie je 35-50 minut
- přibližná cena výstavby 1 milion kurun
Ultrarychlá nabíječka DC
- přibližný výkon 175kW
- doba nabíjení na 80% kapacity baterie je 10-20 minut.
- přibližná cena výstavby až
Kde nabijete elektromobil nejlevněji?
Ceny nabíjení u dobíjecích stanic se u jednotlivých poskytovatelů liší. E.ON nabízí zajímavou službu pro zákazníky registrované do služby E.ON Drive. Díky ní mohou nabíjet za nižší tarif u všech AC i DC stanic v síti E.ON za jednotnou cenu 3 Kč/kWh. Neregistrovaný řidič zaplatí třikrát víc při nabíjení z AC stanice, u DC dokonce 11 Kč/kWh. Registrovaní zákazníci mohou navíc využívat mobilní aplikaci pro sledování jednotlivých stanic. V aplikaci se zobrazí, zda je vybraná stanice obsazená nebo je možné sledovat historii dobíjení. Díky tomu si snadno spočítáte svoje náklady na dobíjení.
ČEZ poskytuje dobíjení na základě měsíčního paušálu 544,50 Kč, díky němuž mohou registrovaní zákazníci neomezeně nabíjet na všech jeho stanicích. Cena jednorázového nabíjení je velmi vysoká, platí se za minutu v DC stanici 9,075 Kč, v AC stanici 1,815 Kč/min.
V Praze narazíte především na nabíječky společnosti PRE. Ta má nejkomplikovanější tvorbu konečné ceny, jež se skládá z čtvrtletního pevného poplatku 36,30 Kč, sazby za odebranou elektřinu 3,03 Kč/kWh a při době nabíjení delší než 120 minut se připočítá ještě poplatek 0,24 Kč/min.
Kvůli odlišným přístupům k výpočtu konečné ceny pro zákazníka nelze jednoznačně určit, která společnost poskytuje nejlevnější nabíjení. Záleží na počtu ujetých kilometrů a četnosti dobíjení. V každém případě jsou ceny výhodnější pro registrované zákazníky.