Někteří z Vás již možná o variátoru slyšeli, ovšem tušíte, jak toto zařízení skrývající se v převodovkách funguje? V tomto článku se podíváme na to, co variátor přesně je, jak funguje a jaké jsou jeho typy.
Co je to variátor
Variátor je zařízení, které se používá v převodovkách automobilů a jiných strojů k plynulému a efektivnímu přenosu výkonu z motoru na poháněná kola. Jedná se o speciální typ převodovky, který umožňuje měnit převodový poměr bez použití pevných převodových stupňů, které jsou typické pro konvenční převodovky. Variátor umožňuje plynulou a nepřerušovanou změnu převodového poměru v závislosti na potřebách vozidla a jízdních podmínkách.
Jak variátor funguje
Variátor využívá různé principy a konstrukční prvky, aby dosáhl plynulého přenosu výkonu. Existují různé typy variátorů, mezi které patří třecí variátor, klínový variátor a mechanický variátor. Všechny tyto typy fungují na principu změny polohy pohyblivých částí, což ovlivňuje převodový poměr.
Třecí variátor
Tento typ využívá tření mezi dvěma kotouči se speciálními třecími plochami. Při změně polohy těchto kotoučů se mění efektivní poloměr, čímž se dosáhne požadovaného převodového poměru.
Klínový variátor
Klínový variátor používá klínové pásy, které se stahují nebo uvolňují v závislosti na změně převodového poměru. Tím se mění efektivní průměr, což ovlivňuje rychlost přenosu výkonu.
Mechanický variátor
Mechanický variátor je založen na systému ozubených kol, které se přesouvají na různých osách. Tím se mění převodový poměr a umožňuje plynulou změnu rychlosti přenosu výkonu.
Sportovní variátor
Posledním typem je sportovní variátor, který je navržen pro vyšší výkonnost a dynamiku. Tento typ variátoru může být optimalizován pro rychlejší reakce a agresivnější přenos výkonu, což je žádoucí při sportovním řízení.
Celkově lze říci, že variátor je inovativní prvek převodovky, který umožňuje plynulou změnu převodového poměru a optimalizuje přenos výkonu z motoru na poháněná kola. Díky tomu je dosaženo lepšího výkonu, efektivity a komfortu při jízdě.