Ať už máte ve svém voze manuální nebo automatickou klimatizaci, nebo uvažujete o koupi nového modelu, je třeba znát důležité informace o klimatizaci. Díky nim budete moci co nejlépe využívat příslušenství, které je dnes samozřejmostí prakticky v každém novějším automobilu – bez klimatizace to už prostě nejde. Ale umět ji správně používat – to už často tak samozřejmé není.

1. Užívejte si výhod automatické klimatizace naplno

Automatická klimatizace využívá řadu senzorů, které zajišťují stálý tepelný komfort, ať už je řidič ve voze sám, nebo celá rodina, která cestuje v parném počasí k moři nebo v mrazivé zimě na lyžařské svahy. Stačí stisknout tlačítko Auto a nastavit teplotu, ideálně kolem 22 °C. I když nápis AC svítí, neznamená to, že klimatizace poskytuje vše, čeho je schopna. Moderní systémy regulují provoz kompresoru podle aktuálních podmínek. Využívají přitom solární čidlo, které sleduje nejen intenzitu, ale i směr slunečních paprsků.

Jednou z hlavních výhod automatické klimatizace je bezpečnost. Pokud se vám začnou mlžit okna a používáte manuální klimatizaci, musíte zvýšit rychlost ventilátoru, abyste měli dobrý výhled na silnici. Tím se však zvyšuje hlučnost vydávaná ventilátorem a proudění vzduchu. Automatický systém zamezí zamlžování ještě předtím, než začne, a zvýšení rychlosti ventilátoru je až poslední možností. Bez nutnosti zásahu řidiče například zvýší množství vzduchu proudícího na čelní sklo nebo zvýší teplotu a zapne klimatizaci, čímž pomůže vysušit vzduch na tak dlouho, jak je potřeba.

2. Třízónová klimatizace není luxus

Každý vnímáme teplo a chlad trochu jinak a každý máme své osobní preference – někdo nesnese průvan, jiný chce být v létě ovíván studeným vzduchem. Toho lze dosáhnout nastavením směru proudění vzduchu. Současné dvou- a třízónové systémy počítají s tím, že zatímco na jednu stranu svítí slunce, ti na druhé straně zůstávají ve stínu, takže teplota proudění vzduchu na levé a pravé straně se automaticky přizpůsobuje této skutečnosti. Třízónová klimatizace má v době velkých čelních skel rozhodně smysl.

3. Proč zobrazená teplota neodpovídá skutečné teplotě vzduchu?

Zvolená teplota je totiž „pocitová“ a je ovlivněna mnoha faktory. Proto je vzduch proudící z větracích otvorů v zimě mnohem teplejší a v létě chladnější. Moderní systémy upravují nejen teplotu, ale také směr proudění vzduchu. Cestující si také mohou nastavit vnímanou teplotu v rozmezí od 18 °C do 28 °C mezi řidičem, spolujezdcem a zadními sedadly.

4. Vliv klimatizace na spotřebu

Současné pístové kompresory mohou automaticky regulovat svůj výkon podle informací z řady čidel, a to od téměř nulového až po maximální výkon. V důsledku toho má klimatizace jen malý vliv na spotřebu. To je důležitá informace pro šetrné uživatele a pro citlivé osoby, které se po zkušenostech se staršími přístroji obávají, že nastydnou nebo že jim vyschnou sliznice. Dnešní systémy jsou k našim smyslům mnohem šetrnější.

5. Klimatizace a zdraví

Vzhledem k tomu, že moderní automatické klimatizační systémy využívají pouze nezbytný chladicí výkon, případné negativní dopady na zdraví nejsou ani tak důsledkem samotného zařízení, jako spíše jeho nesprávného používání.

Když je venku horko, je chlazení v autě vlastně prospěšné. Bylo prokázáno, že řidič se lépe soustředí a například nehrozí, že by se děti přehřály, pokud uvíznete v koloně. Moderní kabinové filtry v kombinaci s možností co nejčastějšího využívání recirkulace vzduchu pomocí klimatizace vytvářejí v autě čistší prostředí, což pomáhá nejen alergikům, ale všem například ve znečištěných městech.

Pokud chcete mít jistotu, že klimatizaci využíváte co nejpřínosněji, je nejlepší udržovat teplotu kolem 22 °C. Když je opravdu horko, zvolte možná ještě vyšší teplotu, abyste při vystupování z auta neměli šok pro tělo způsobený velkým rozdílem teplot.

6. Klimatizace je prospěšná i v zimě

Protože klimatizace vysušuje vzduch, může být užitečná i v zimě, kdy si do interiéru přinesete spoustu sněhu na oblečení a botách. Většinu uživatelů v této situaci nenapadne zapínat klimatizaci, zejména když potřebují přitopit, ale v automatickém režimu je k dispozici senzor vlhkosti, který okamžitě rozpozná potřebu vysušit vzduch.

7. Úplně otevřete větrací otvory a nastavte směr proudění vzduchu

Namísto zavírání jednotlivých větracích otvorů je lepší upravit směr proudění vzduchu tak, aby byl interiér rovnoměrně větrán. Doporučuje se nasměrovat vnější větrací otvory spíše k oknu než k cestujícím.

V moderních automobilech se čelní sklo nezamlžuje, protože to hlídá senzor vlhkosti. Uživatelé však často zapomínají, že řidiči potřebují mít dobrý výhled i z bočních oken. Za deště, v zimě nebo v režimu manuální klimatizace se tato okna mohou snadno zamlžit, což má za následek horší viditelnost a bezpečnost. Pokud vzduch správně proudí mezi okny a cestujícími ve vozidle, snižuje se riziko kondenzace a účinněji izoluje cestující.

8. Nezanedbávejte základní péči

Kromě pravidelného servisu, který zahrnuje kontrolu všech součástí, ujištění se, že systém netěsní, a doplnění nebo výměnu chladicí kapaliny, je důležité pamatovat také na pravidelnou dezinfekci a výměnu kabinového filtru. Ideální dobou pro tuto činnost je jaro nebo léto, protože po celozimní jízdě ve sněhu a dešti se v systému může objevit zapáchající plíseň. Nový filtr může být také odolnější vůči sezónním pylům a před létem se vyplatí zkontrolovat, zda klimatizace funguje správně.

ZDROJ: https://www.skoda-storyboard.com/en/skoda-world/innovation-and-technology/technology/10-tips-on-how-to-use-air-conditioning-properly/
ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Abdulvahap Demir: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/auto-ac-vertikalni-zaber-detail-10611959/

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře